Sådan bruger du romaskinen korrekt

En romaskine er en utrolig effektiv måde at træne hele kroppen. Desværre bliver maskinen ofte overset i træningscentre og som hjemmetræningsmaskine, da den er sværere at benytte end et løbebånd eller en motionscykel. Det er ærgerligt, at denne maskine så ofte bliver overset, da det er en af de mest effektive træningsformer til personer med en travl hverdag. 10-15 minutter med romaskinen træner nemlig hele kroppen, og hvis du gør det korrekt, får du mere ud af træningen end med en crosstrainer eller en motionscykel. Dog skal denne maskine benyttes korrekt, da du ikke får nær så meget ud af træningen, hvis du ikke har den korrekte teknik. Hvis du er i tvivl om, hvordan en romaskine benyttes, har vi lavet en kort guide til, hvordan maskinen benyttes, og hvilke fejl der ofte begås på maskinen.

Er det skadeligt at benytte romaskinen forkert?

Som udgangspunkt er der ikke flere risici forbundet med en romaskine end med mange andre træningsmaskiner. Tværtimod er der ofte færre risici forbundet med en romaskine. Du spreder nemlig belastningen ud over hele kroppen, når du benytter en romaskine. Herudover udsættes leddene ikke for stød ligesom med løb, og derfor er det også en træningsform, hvor risikoen for knæskader er mindre. Hvis du benytter maskinen forkert, snyder du ofte blot dig selv for motion, og du får mindre ud af træningen.

Teknikken kort fortalt

Det er ikke raketvidenskab at bruge en romaskine, men det kræver ofte en smule træning, før man er helt komfortabel med maskinen. Du bør starte med mindre vægt for at få styr på teknikken. Når du kan bruge maskinen uden problemer, så kan du begynde at træne med mere vægt.

Det første, du skal gøre, er at skubbe fra med fødderne, hvorefter du strækker dine ben. Herefter skal du bruge din torso og hofte til at overføre momentet fra underkroppen til overkroppen. Slut af med at trække armene ind til kroppen. Når du benytter romaskinen, er det altså ikke armene, der tager sig af størstedelen af arbejdet, men derimod benene.

De mest almindelige fejl

Der er en masse forskellige fejl, der er meget almindelige. Mange mennesker bevæger både arme og ben samtidig. Armene skal først trække læsset til sidst, og hvis du både trækker med armene og benene på samme tid, bliver du hurtigere træt. Herudover glemmer mange mennesker at læne sig tilbage efter hvert tag. Du skal altid læne dig lidt tilbage efter hvert tag, ellers får du ikke maksimalt udbytte af træningen. Du må heller ikke skubbe sædet for langt bagud, når du benytter en romaskine. Dette er en meget almindelig fejl, der opstår, når man strækker benene og kommer til at skyde numsen bagud. Hvis man gør dette, laver benene intet af arbejdet, og det er meget begrænset, hvad du får ud af træningen. Nogle mennesker har en tendens til at bøje i ryggen, når de benytter en romaskine. Det er ganske forståeligt, hvorfor nogle mennesker laver denne fejl. Ved at bøje i ryggen kommer man tættere på håndtaget. Du kan dog få ondt i ryggen, hvis du sidder krumbøjet, mens du bruger maskinen. Hvis du sidder med rank ryg, kan dine rygmuskler arbejde meget bedre.

Den sidste og mest almindelige fejl er, at mange mennesker ror med alt for høj belastning. Der er ingen grund til dette, og ofte syrer man alt for hurtigt til, hvis man ikke er vant til at ro. Det er bedre med lavere belastning, hvor man kan holde et roligt tempo uden at syre til i løbet af få minutter.